Noi dezbateri în domeniul gestionării deșeurilor
După cum v-am promis într-un articol anterior, revin astăzi cu informații dobândite în cadrul Conferinței Circular Waste organizată de către Asociația Green Revolution.
După aproape 2 luni de la intrarea în vigoare a celor mai recente modificări legislative din domeniul gestionării deșeurilor, situația prezentată cu privire la blocajul de pe piața deșeurilor nu a înregistrat îmbunătățiri, dimpotrivă.
În cele ce urmează voi prezenta pe scurt subiectele dezbătute și bineînțeles, aspectele problematice ridicate de către cei prezenți.
Conferința a fost organizată cu scopul de a aduce laolaltă actorii implicați în acest proces și de a găsi rezolvare la dificultățile întâmpinate de către aceștia.
Modificările legislative s-au dovedit a fi o nebuloasă, motiv pentru care conformarea cu acestea reprezintă pentru cei implicați o adevarată provocare.
Luând în considerare neînțelegerile ivite și multitudinea solicitărilor de clarificări primite, Ministerul Mediului va publica, cel târziu saptămâna aceasta, un Ghid privind modul de organizare a colectării și raportării deșeurilor. Încă nu se cunoaște puterea juridică a acestui Ghid, întrucât nu se știe dacă va fi publicat sub forma unui act normativ sau sub forma unor instrucțiuni.
Reprezentantul Ministerului Mediului, domnul Cosmin Teodoru – Director General al Direcției Generale de Deșeuri, Situri Contaminate și Substanțe Periculoase – a menționat că acest Ghid nu va fi ușor de parcurs de către persoane care nu au legatură cu domeniul respectiv, fiind greu sa îi faci pe toți să înțeleagă deodată (în contextul în care fiecare U.A.T. are particularitățile sale).
Unul dintre subiectele dezbătute a fost sistemul “Plătește pentru cât arunci” care a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2019 și al cărui scop este de a descuraja populația să mai arunce deșeurile amestecate și în consecință, de a crește rata de reciclare la nivel național.
Problema este că, pentru a putea implementa acest sistem trebuie, mai întâi, să existe infrastructura și capacitatea de colectare selectivă.
Acum, toata atenția este îndreptată către autoritățile locale de la care se așteaptă să înțeleagă ce au de făcut și să se implice serios în crearea sistemului de colectare selectivă.
Pe de altă parte, reprezentanții autorităților locale prezenți în sală au susținut că termenul de 6 luni pe care îl au la dispoziție pentru conformare este unul nerealist, invocând lipsa unei delimitări clare a responsabilităților, faptul că primăriile au deja în derulare contracte cu firmele de salubrizare (contracte care au fost încheiate în anumite condiții), termenele mari de organizare a procedurilor de achiziții publice.
În ceea ce privește implicarea autorităților locale în fluxul deșeurilor de ambalaje și implicit, în fluxul financiar al acestora, reprezentantul unei organizații de transfer responsabilitate (OTR) a atras atenția asupra faptului că, în condițiile date, primăriile au anunțat că vor livra deșeuri de ambalaje la un preț de 850 -2400 lei/ tonă, comparativ cu prețul de anul trecut, de 600 lei/ tonă.
Atât timp cât prețul deșeurilor de ambalaje va ajunge sau va depăși pragul de penalitate de 2000 lei/tonă de ambalaje nevalorificate perceput de către Administrația Fondului pentru Mediu, producătorii își vor pierde interesul pentru colectarea deșeurilor de ambalaje din piață, preferând în aceste condiții să plătească direct la A.F.M.
Consecințele vor fi scăderea drastică a colectării selective, a ratei de reciclare și implicit, neîndeplinirea obiectivelor la nivel de țară.
Având în vedere că, primăriile vor încheia contracte cu toate OTR-urile care solicită acest lucru, va fi interesant de văzut cum vor fi împărțite cantitățile de deșeuri de ambalaje colectate la nivelul acestora.
Până se clarifică toate aceste aspecte, industria de reciclare înregistrează pierderi masive, existând în continuare un trend periculos de scădere a cantităților de deșeuri recepționate. Conform declarațiilor reprezentanților industriei de reciclare prezenți în sală, cantitățile de deșeuri au scăzut cu până la 80-90% față de aceeași perioadă a anului trecut (când aceste cantități au fost acoperite de colectorii profesionali).
Un alt subiect dezbătut în cadrul conferinței a fost sistemul garanție – depozit. Astfel, pentru a încuraja reciclarea, începând cu data de 31 martie 2019 se va aplica garanția pentru ambalajele primare reutilizabile. În acest sens, au fost date ca exemple țări, precum Suedia, Danemarca, Germania, în care a fost implementat cu succes acest sistem, înregistrându-se rezultate foarte bune pentru rata de reciclare.
În prezent, în cadrul A.S.E. la nivelul Facultății de Economie Agroalimentară și a Mediului se desfășoară un proiect de cercetare privind modelul conceptual al sistemului garanție – depozit care va fi propus pentru a fi implementat în România.
Așteptăm publicarea Ghidului privind modul de organizare a colectării și raportării deșeurilor, gândindu-ne că va ajuta la clarificarea și mai ales, la rezolvarea problemelor ridicate de către toți cei implicați în acest proces si că acesta va fi un prim pas în deblocarea situației existente.
Georgiana Voinea
De 7 ani Expert în Servicii de Mediu și Managementul Deșeurilor, cu peste 200 de clienți mulțumiți, pentru care am avut 100% rată de succes în evitarea amenzilor și în obținerea de autorizații, avize și acorduri de mediu în timp record.
Te pot ajuta și pe tine cu îndeplinirea tuturor obligațiilor care vor fi prevăzute în autorizație: întocmire gestiune deșeuri periculoase/ nepericuloase, întocmire gestiune ambalaje puse pe piața națională, întocmire gestiune substanțe periculoase, monitorizări ale factorilor de mediu, raportări semestriale și/sau anuale, așa că te invit să vezi lista mea completă de servicii aici sau să mă contactezi prin click aici!