fbpx

Ce obligații au firmele în domeniul gestionării deșeurilor?

Georgiana Voinea > Articolele mele > Ce obligații au firmele în domeniul gestionării deșeurilor?

În ultimii 7 ani, de când activez în domeniul serviciilor de mediu, am putut observa cum a evoluat, an de an, interesul mediului de afaceri autohton față de legislația de mediu. Așadar, te felicit că ai decis să citești aceste rânduri. Acest fapt demonstrează că ai realizat că subiectul deșeurilor nu mai trebuie și nu mai poate fi ignorat

Dacă în articolul precedent Până la urmă, cine este producător/ generator de deșeuri !? am lămurit faptul că toate activitățile economice produc deșeuri, indiferent de specificul și amploarea acestora, în acest articol doresc să te informez cu privire la obligațiile legale pe care le au firmele în domeniul gestionării deșeurilor. 

În cadrul legislativ actual, o afacere (aproape) că nu mai poate funcționa fără un management eficient al deșeurilor. Așadar, fie că desfășori o activitate de birou, o activitate de comerț sau de producție, te confrunți cu nevoia (obligația) de a respecta și legislația de mediu.

Este important de știut că toate persoanele juridice au obligația de a gestiona deșeurile produse/ deținute, indiferent dacă pentru activitățile desfășurate au sau nu au obligația de a solicita și deține autorizație de mediu (despre acest subiect te poți informa din articolul Autorizația de mediu este obligatorie?).

Dintre obligațiile firmelor în domeniul gestionării deșeurilor, amintesc următoarele:

– să încadreze fiecare tip de deșeu generat din propria activitate;

– să clasifice și să codifice deșeurile conform Deciziei Comisiei 2014/955/UE din 18 decembrie 2014 de modificare a Deciziei 2000/532/CE de stabilire a unei liste de deşeuri în temeiul Directivei 2008/98/CE a Parlamentului European şi a Consiliului;

– să colecteze separat deșeurile generate;

– să respecte ierarhia deșeurilor: prevenirea-  pregătirea pentru reutilizare – reciclarea – alte operaţiuni de valorificare (de exemplu, valorificarea energetică) – eliminarea;   

– să efectueze caracterizarea deșeurilor periculoase generate din propria activitate și a deșeurilor care pot fi considerate periculoase din cauza originii sau a compoziției;

– să desemneze o persoană care să urmărească şi să asigure îndeplinirea obligaţiilor de gestionare a deșeurilor (din rândul angajaţilor proprii sau prin externalizarea serviciilor unei companii cu personal atestat în domeniul gestiunii deșeurilor);

– să întocmească evidența cronologică a gestiunii deșeurilor pentru fiecare tip de deșeu (cantitatea, natura și originea deseurilor, a destinației, a frecvenței colectării, a mijlocului de transport și a metodei de tratare, respectiv operațiunii de valorificare sau eliminare a deșeurilor);

– să gestioneze deșeurile reglementate prin acte normative speciale: uleiurile uzate, bateriile și acumulatorii uzați, deșeurile de echipamente electrice și electronice, deșeurile periculoase, deșeurile de anvelope etc.;

– să prezinte evidența gestiunii deșeurilor autorităților competente de control, la cererea acestora;

– să încheie contracte de preluare a deșeurilor numai cu colectori autorizați din punct de vedere al protecției mediului;

– să predea deșeurile în baza contractelor încheiate cu colectori autorizați din punct de vedere al protecției mediului;

– să respecte legislația privind transportul deșeurilor pe teritoriul României;

– să efectueze buletine de analiză care caracterizează deșeurile periculoase și să le transmită  autorităților competente pentru protecția mediului;

– să raporteze datele privind gestionarea deșeurilor către autoritatea teritorială pentru protectia mediului, până la 31 martie a anului următor celui de raportare, atât pe suport hartie, cât și electronic (în S.I.M.- Sistemul Integrat de Mediu);

– să respecte prevederile autorizației de mediu deținute;

– să păstreze evidența gestiunii deșeurilor cel puțin 3 ani;

– să întocmească în urma unui audit de deșeuri, un program de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri,

și lista poate continua…

Bănuiesc ce gândești acum. Nu te așteptai ca obligațiile firmelor în domeniul gestionării deșeurilor să fie chiar atât de multe. Tehnic vorbind, ai dreptate. Însă, sper că acest articol îți aduce claritate în acest domeniu, al gestiunii deșeurilor. 

După acest arsenal de obligații legale, am și o veste bună: și alții s-au confruntat cu această problemă înaintea ta și au fost găsite soluții optime. Ba mai mult, au depus foarte puțin efort în acest demers. Vrei să știi care sunt acest soluții? Răspunsul îl găsești în articolul ” Ce e de făcut pentru a evita amenzile din domeniul deșeurilor? ”.

Dacă încă nu știi ce să faci, ai două opțiuni:

1. continui să te informezi despre ce ai de făcut, așa că probabil te întrebi următoarele: 

sau

2. lucrezi cu un specialist în domeniu. Tot ceea ce am relatat aici este rezultatul experienței mele de lucru cu sute de beneficiari mulțumiți, pentru care am avut 100% rată de succes în evitarea amenzilor , așadar, dacă simți că ai nevoie de ghidare în acest domeniu, te invit să mă contactezi prin click aici.

Georgiana Voinea

De 7 ani Expert în Servicii de Mediu și Managementul Deșeurilor, cu peste 200 de clienți mulțumiți, pentru care am avut 100% rată de succes în evitarea amenzilor și în obținerea de autorizații, avize și acorduri de mediu în timp record.

Te pot ajuta și pe tine cu îndeplinirea tuturor obligațiilor prevăzute în legislație: întocmire gestiune deșeuri periculoase/ nepericuloase, întocmire gestiune ambalaje puse pe piața națională, întocmire gestiune substanțe periculoase, monitorizări ale factorilor de mediu, raportări semestriale și/sau anuale, așa că te invit să vezi lista mea completă de servicii aici sau să mă contactezi prin click aici!

Sursă photo: stock.adobe.com

Ti-a placut articolul? Aboneaza-te la newsletter

    Follow by Email
    Facebook
    Twitter
    LinkedIn
    Instagram

    Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    Articole populare

    WhatsApp chat