fbpx

De ce ai nevoie de serviciile unui specialist în gestionarea deșeurilor?

Georgiana Voinea > Articolele mele > De ce ai nevoie de serviciile unui specialist în gestionarea deșeurilor?

Auzim tot mai des noțiunea de “gestionarea deșeurilor” sau “managementul deșeurilor”, dar am constatat că aceste noțiuni necesită uneori explicații suplimentare. Din acest motiv, consider că un articol care să explice obligațiile legislative, complexitatea activităților implicate și importanța unei implementări corecte în acest sens, este necesar și foarte util.

De ce este foarte importantă gestionarea corectă a deșeurilor?

Așa cum spuneam într-un articol precedent, desfășurarea oricărei activități economice implică o serie de obligații în ceea ce privește protecția mediului.

Legislația în ceea ce privește managementul deșeurilor este foarte complexă și necesită cunoștințe specifice în domeniu, iar gestionarea corectă a deșeurilor este foarte importantă și ajută la protejarea mediului, a sănătății și securității populației. În ceea ce privește compania dumneavoastră, beneficiile sunt următoarele: conformarea cu legislația în vigoare, evitarea amenzilor, reducerea costurilor, sporirea reputației companiei prin crearea imaginii de companie verde, etc.

Gestionarea deșeurilor reprezintă toate activitățile desfășurate, de la generarea/producerea deșeurilor până la valorificarea sau eliminarea acestora, după caz. Altfel spus, aceasta include modul în care compania dumneavoastră colectează, transportă, procesează, reciclează sau își elimină deșeurile.

Responsabilitatea pentru gestionarea deşeurilor îi revine producătorului de deşeuri sau, după caz, oricărui deţinător de deşeuri.

Care sunt activitățile implicate în gestionarea deșeurilor și de ce este important să apelezi la serviciile unui specialist?

În practica mea, un prim demers în activitatea de gestionare a deșeurilor îl constituie analiza autorizației de mediu deținute de companie, întrucât acest act de reglementare indică obligațiile avute în acest sens. În continuare, este necesar efectuarea unui audit de deșeuri, proces prin care se pot determina sursele deșeurilor, tipurile și cantitățile de deșeuri generate și se pot identifica soluții adecvate. Efectuarea auditului de deșeuri reprezintă o obligație a tuturor operatorilor economici care desfășoară o activitate de natură comercială/industrială (prevăzută în Legea 211/2011 privind regimul deșeurilor) în urma căruia,  se întocmește și se implementează un program de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri generate din activitatea proprie sau, după caz, de la orice produs fabricat (inclusiv măsuri care respectă un anumit design al produselor și măsuri de reducere a periculozității deșeurilor).

În cazul deșeurilor care pot fi periculoase din cauza originii sau a compoziției este obligatorie efectuarea unor buletinele de analiză și deținerea caracterizării acestora (buletinele de analiză se transmit, la cerere, autorităţilor competente pentru protecţia mediului).

După parcurgerea acestor etape, se derulează următoarele activități:

  • codificarea fiecărui tip de deșeu identificat;
  • stabilirea și dimensionarea infrastructurii necesare pentru colectarea selectivă și stocarea temporară a deșeurilor generate;
  • amenajarea corespunzătoare a zonei de colectare și stocarea temporară a deșeurilor;
  • etichetarea tuturor recipientelor cu denumirea și codul deșeului;
  • identificarea colectorilor autorizați și încheierea contractelor de colectare a deșeurilor generate (cu respectarea principiului proximității); se identifica colectori care preiau deșeurile în vederea valorificării acestora ( în ultima instanță, dacă un tip de deșeu nu poate fi valorificat, se va accepta eliminarea acestuia);
  • colectarea selectivă a tuturor deșeurilor generate în vederea predării către colectorii cu care s-au încheiat contracte;
  • programarea colectării pentru deșeurile colectate;
  • întocmirea documentelor de transport pentru fiecare predare de deșeuri, în funcție de caracterul deșeurilor ( Anexa 3 pentru deșeurile nepericuloase , Anexa 2 pentru deșeurile periculoase în cantitate mai mică de o tonă pe an, Anexa 1 și Anexa 2 pentru deșeurile periculoase în cantitate mai mare de o tonă pe an);
  • întocmirea evidenței lunare a gestiunii deșeurilor pentru fiecare tip de deșeu generat, pe bază documentelor de transport ( în cazul în care nu aveți cantități generate/predate recomand întocmirea evidenței gestiunii deșeurilor pe zero);
  • identificarea tuturor substanțelor/preparatelor periculoase gestionate de companie și înregistrarea acestora la Inspectoratul Teritorial de Muncă;
  • întocmirea gestiunii lunare a substanțelor/preparatelor periculoase și a ambalajelor acestora;
  • identificarea obligațiilor către Fondul de mediu pentru ambalajele/ uleiurile/ anvelopele/ echipamentele electrice și electronice/ bateriile/ substanțele periculoase pentru mediu puse pe piață națională, emisii din surse staționare, etc.;
  • consultanță privind îndeplinirea obligațiilor identificate către Fondul de mediu;
  • gestiunea ambalajelor puse pe piața națională;
  • evidența gestiunii uleiurilor din producție proprie/achiziție intracomunitară/import, a uleiurilor proaspete consumate, precum și a uleiurilor uzate generate/ colectate/ valorificate/ eliminate;
  • evidența gestiunii bateriilor și acumulatorilor din producție proprie/achiziție intracomunitara/ import;
  • evidența gestiunii echipamentelor electrice și electronice din producție proprie/achiziție intracomunitara/ import;
  • evidența gestiunii anvelopelor noi și/sau uzate destinate reutilizarii din producție proprie/ achiziție intracomunitara/ import;
  • monitorizarea factorilor de mediu apă, aer, sol prin efectuarea măsurătorilor cu frecvență lunară/ semestriala/ anuală-după caz;
  • monitorizarea implementării măsurilor stabilite și a îndeplinirii obiectivelor stabilite în Programul de prevenire și reducere a cantităților de deșeuri;
  • întocmirea bilanțului anual al solvenților (pentru activitățile în care se utilizează solvenți)
  • întocmirea Planului privind prevenirea și combaterea poluărilor accidentale.
  • instruirea angajaților în vederea colectării selective a deșeurilor
  • întocmirea și transmiterea raportărilor trimestriale/ semestriale/ anuale- după caz;

Așa cum spuneam, domeniul gestiunii deșeurilor implică activități complexe și competențe speciale. De aceea, indiferent de specificul firmei și de mărimea acesteia, este indicat ca managementul deșeurilor să fie efectuat de către un specialist, cu experiența și expertiza necesară.

Georgiana Voinea

De 7 ani Expert în Servicii de Mediu și Managementul Deșeurilor, cu peste 200 de clienți mulțumiți, pentru care am avut 100% rată de succes în evitarea amenzilor și în obținerea de autorizații, avize și acorduri de mediu în timp record.

Te pot ajuta și pe tine cu îndeplinirea tuturor obligațiilor prevăzute în legislație: întocmire gestiune deșeuri periculoase/ nepericuloase, întocmire gestiune ambalaje puse pe piața națională, întocmire gestiune substanțe periculoase, monitorizări ale factorilor de mediu, raportări semestriale și/sau anuale, așa că te invit să vezi lista mea completă de servicii aici sau să mă contactezi prin click aici!

Ti-a placut articolul? Aboneaza-te la newsletter

    Please follow and like us:

    2 Comments

    1. BUCELOIU DANA

      Buna ziua!
      Ma bucur ca am gasit informatii utile in sprijinul bunei desfasurari a activitatii mele in compania in care lucrez.
      Ma bucur ca am reusit pana acum sa pot sa rezolv toate problemele legate de activitatea de mediu, dar inevitabilul s-a produs; asa ca am inceput sa caut raspuns la o situatie nou aparuta: cui revine responsabilitatea financiara pentru aplicarea unui simbol -GREEN DOT sau sigla TRIMAN – pe un produs fabricat in Romania pentru piata franceza, in exclusivitate? Cum se aplica responsabilitatea extinsa a producatorului in acest caz?
      In speranta ca ma veti putea indruma pentru gasirea solutiei corecte, va multumesc!
      Cu stima,
      Dana

      Reply
      1. Georgiana

        Buna ziua!
        Vă mulțumesc pentru mesaj. Felicitări pentru rezolvarea aspectelor de mediu în compania în care lucrați!
        În legătură cu logo TRIMAN, din 01/01/2015, obligația revine tuturor celor care pun pe piața franceză produse sub propria marcă (producători, importatori, distribuitori de produse sub propria lor marcă): produse reciclabile, colectate separat și acoperite de o schemă EPR (responsabilitatea extinsă a producătorului). Logo-ul Triman este o obligație legală în Franța și nu înlocuiește Green Dot.
        În lipsa unor detalii relevante în această situație, nu vă pot da o rezoluție. Spre exemplu: 1. la ce produs/produse vă referiți? 2. produsul este fabricat sub marca/ brand-ul dumneavoastră sau sub marca companiei franceze? 3. fabricați produsul sub o singură marcă? etc.
        Multumesc!

        Reply

    Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

    Articole populare